Home > Diverse > 4 gode råd til din pressemeddelelse

4 gode råd til din pressemeddelelse

Hvad skal der til for at få sin pressemeddelelse i medierne? Det kan være svært at komme gennem nåleøjet, og få nyhedsmedier til at bringe pressemeddelelser.

Men det er ikke umuligt, hvis du er opmærksom på at bruge visse virkemidler til at fange journalistens – og i sidste ende læserens – opmærksomhed. 

Hvis der ikke er noget inden for de første par minutter, der har fanget min opmærksomhed med noget, der enten kan blive en nyhed, har noget aktuelt, eller som fortæller om en begivenhed, jeg skal være opmærksom på, så læser jeg ikke videre. Citatet er fra Søren Lassen, redaktør på Ritzau, og beskriver hvordan han lynhurtigt vurderer, om en pressemeddelelse skal i trykken eller i papirkurven.

Redaktører og journalister skal gerne hjælpes på vej i deres travle arbejdsdag, så de bliver opmærksomme på din pressemeddelelse. Du kan få kompetent hjælp til at få synlighed på din pressemeddelelse her: læs pressemeddelelser

Her er 4 gode råd til at få din pressemeddelelse ud i medierne:

1. Skriv en skarp overskrift med nyhedsværdi

Redaktører skimmer igennem pressemeddelelser og opmærksomheden skal gerne fanges med det samme i en velformuleret og spændende overskrift, der understreger meddelelsens nyhedsværdi. Vinklen skal være skarp, så modtageren hurtigt forstår hvad den handler om og får lyst til at læse videre. 

2. Skriv pressemeddelelsen som en nyhed

Et vigtigt element i en god pressemeddelelse nyhedsværdien. En journalist eller redaktør vil kigge efter om der er en nyhed i teksten, eller evt. en begivenhed eller hændelse, som kan blive til en nyhed. Det er derfor en god ide at skrive meddelelsen som en nyhed, hvor det allervigtigste kommer først:

  • Hovedbudskab 
  • Uddybning af hovedbudskab
  • Baggrund
  • Detaljer

Hvis du har ekstra materiale, såsom billeder, grafik eller statistik, kan du sagtens vedhæfte materialet til pressemeddelelsen. Relevant materiale såsom statistik skal naturligvis være korrekt og repræsentativt, så det godtages af journalisten eller redaktøren. 

3. Husk dokumentation

Du kan lette pressemeddelelsens vej ud i medierne ved at have styr på dine kilder og citater. Det letter journalistens arbejde, og øger pressemeddelelsens troværdighed, når du har citater og kilder med. Husk også telefonnummer og email på kilder, så journalisten kan kontakte kilden for uddybende spørgsmål. 

4. Timing er alfa og omega

Det er en god ide at tænke aktualitet, når du skriver til medierne. Hvis du f.eks. skal sende en nyhed ud om et særligt arrangement, eller oplyse om lanceringen af et nyt banebrydende produkt, er det vigtigt at sende pressemeddelelsen ud lige op til begivenheden.